Franziska Aigner arbeitet an der Schnittstelle zwischen Performance, Theater, Musik, und Philosophie. Nach dem Studium an P.A.R.T.S., der von Anne Teresa De Keersmaeker geleiteten Schule für Choreografie und Tanz in Brüssel, hat sie mit Anne Imhof die Performances Deal, Rage, Angst und Faust (ausgezeichnet mit dem Goldenen Löwen der Biennale Venedig 2017) erarbeitet, sowie für William Forsythe, Mette Ingvartsen, Alexandra Bachzetsis u.a. performt. Ihre eigenen Arbeiten wurden im Kunstenfestivaldesarts/Brüssel, Die Liste/Basel, Theatre de la Bastille/Paris, The Place/London, brut/Wien, HAU/Berlin etc. gezeigt. 2019 wurde die Musik zu Faust (von Anne Imhof, Billy Bultheel, Franziska Aigner und Eliza Douglas) auf dem Berliner Label PAN veröffentlicht. Weiters ist Franziska Aigner Teil des Holly Herndon Vocal Ensembles, mit dem sie international auf Tournee geht. Ihr Solo-Projekt (Cello und Gesang) führt sie unter dem Namen Frankie auf. Ihre Solo-EP wird im Herbst 2021 auf dem Label Bedroom Community veröffentlicht.
Das von Franziska Aigner eingereichte Vorhaben „Styx“ überzeugt durch seine Stringenz und seinen klar formulierten, konzise dargestellten künstlerischen Forschungsansatz, der sich mit der Performativität des Rituals sowie dem Erforschen einer Sprache des Übergangs – vom Denken zur Welt, vom Leben zum Tod, von der Sprache zur Darstellung – auseinandersetzt. Auf Basis dieser erfundenen Sprache soll ein performatives Sound-Werk entstehen, das narrative Fragmente mit musikalischen Elementen verwebt. Franziska Aigner plant, als Reaktion auf die Corona bedingten Einschränkungen, durch welche die Künstler und Künstlerinnen ihre öffentliche Sprache zum Teil verloren hatten, zuerst einen Tonträger zu produzieren, der dann als Grundlage für eine Weiterentwicklung zur Live-Performances dient.
Styx is the debut solo release from Frankie.
There is beauty in the drone; love, loss, hope and desolation hidden in the overtones. There is intimacy and there is open space. The drone can explore tender closeness and it can experience painful, longing distance.
Styx is bookended by hypnotic samples of racing cars tearing around a track, all meticulous planning and scientific, mechanical control, fighting for supremacy against reckless human abandon and the chase of pure adrenalin. These sounds fade into meditative, harmonic-drenched strings which in turn, on opener Sappho, give way to Frankie’s staggeringly beautiful, soft vocals. Across the next five tracks, including a cover of Frankie Sparo’s 2003 track ‘This Lie,’ Frankie pulls us through her soul laid bare. She wields the harmonies and melodies on her cello as part of the narrative, a resonant and patinated counterpart for her gentle, pure voice tones. Frankie performs with restraint and absolute finesse throughout, allowing her vocals to bear the brunt of the substantial emotional weight.
Frankie seems to discover life, or the purest optimism, hiding in the harmonics that live between the loops and notes. After almost thirty minutes of deep, raw intimacy, Frankie finds all the tear-jerking hope, space and breath as if looking out at an iridescent pink and blue sunrise, washing away the rest of the mini-album’s desperate soul-seeking sleepless night. And here are those cars again, around the track they go, haunting us like phantom harmonics.
Frankie is the solo project of Franziska Aigner, consisting of a solo cello and vocal set combined with a hyper-emotional lyricism. Often working in choreography and performance, the past few years have continuously brought more and more music to her life. She performed in and co-wrote the music to FAUST by Anne Imhof, which was awarded the Golden Lion at the 2017 Venice Biennale. The music to FAUST was released as a LP on PAN in 2019. In 2019 she also joined Holly Herndon’s vocal ensemble, performing the album ‚PROTO‘ around the world. Franziska continues to work and perform with artists such as William Forsythe and Austin Jack Lynch, while completing a PhD in philosophy of technology.